جمعه ؛ 30 شهريور 1403
09 دی 1398 - 09:37
ساخت اولین ناو هواپیمابر چینی

دورخیر چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت دریایی جهان

چین با داشتن 50 ناوچه بالاترین تعداد ناوچه های دریایی و دومین دارنده زیردریایی های جهان و سومین قدرت جهان در ناوشکن های دریایی است. بنابراین پکن به صورت هوشمندانه و گزینشی به دنبال افزایش قابلیتهای ارتش و نیروی دریای خود با صرف هزینه و زمان کمتر است.
کد خبر : 4747

پایگاه رهنما:

 
چین هفته گذشته اولین ناو هواپیمابر ساخت خود را به نیروی دریایی ارتش تحویل داد. این ناو هواپیمابر بانام «شاندونگ» طی مراسمی ویژه با حضور «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور رسماً به ناوگان نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین ملحق شد. توانایی چین در ساخت ناوهای هواپیما بر، باعث تحولی در قدرت استراتژیک نظامی این کشور وتوازن  قوا دربرابر ایالات متحده در دریای چین جنوبی محسوب میشود.

 

ناوهای هواپیمابر چین

ناوهای هواپیمابر به دلیل قابلیت حمل جنگنده و تجهیزاتی مانند تانک و خودروهای زرهی در تعداد بالا، باعث میشود تا کشور دارنده در آبهای دورتر از سواحل سرزمینی خود اقدامات نظامی سنگین انجام دهد همچینن دربرابر تهاجمات احتمالی دشمن سپردفاعی قوی ایجاد میکند که باعث جلوگیری ازسرایت سریع جنگ به مناطق ساحلی و مرزهای خشکی می شود. 

نیروی دریایی چین تا کنون یک ناو هواپیمابر به نام «لیائونینگ» در اختیار داشته که ساخت شوروی است و آنرا از اوکراین خریداری کرده بود. این ناو از سال 2012 وارد ناوگان دریایی چین شد. ناو لیائولینگ قادر به حمل 24 جنگنده است، اما «شاندونگ» میتواند 36 فروند جت را حمل کند. «شی جین‌پینگ» رئیس جمهوری چین، در مراسم عملیاتی شدن «شاندونگ» از آن به عنوان «تحول عمده در تلاش برای نوسازی ارتش چین» نام برد.این ناو هواپیما بر با 315 متر طول و وزن  50،000 تن در استان شاندونگ در بندر شمالی دالیان ساخته شده است. 

در حال حاضر، چین تنها کشور دردریای چین جنوبی است که دارای ناو هواپیمابر است. شاندونگ به گونه ای طراحی شده است که میزبان حداکثر 36 فروند جنگنده J-15 باشد. براساس گزارش رسانه های چینی ظرفیت بال هوایی شاندونگ  علاوه بر جتها شامل 15 هلی کوپتر از انواع تهاجمی،باربری ،پزشکی و امدادی است. شاندونگ نسبت به لیائولینگ دارای سیستم راداری پیشرفته تر و ظرفیت سوخت بیشتری است. چین در نظر دارد طی دهه آینده حداقل 6 ناوهواپیمابر به ناوگان  دریایی خود اضافه کند. به گزارش گلوبال تایمز چین از آوریل 2018 ساخت ناو هواپیمابرA001  راشروع کرده است که احتمالا دو سال ساخت آن طول بکشد. براساس تحلیل کارشناسان نظامی اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی  (CSIS):«این ناو جنگی کمی کوچکتر از ناو‌های ۱۰۰ هزار تُنی آمریکا و بسیار بزرگتر از ناو ۴۲ هزار تُنی شارل دوگُل فرانسه است.»

چین در ساخت سومین نسل از ناوهای هواپیمابر، به دنبال ارتقا قابلیتهای دو ناو قبلی و استفاده از سامانه پرتاب الکترومغناطیسی روی نسل جدید از ناوهای هواپیمابراست. «خو ون مینگ»، رئیس شرکت صنایع کشتی‌سازی چین در مورد ساخت این ناو گفت: «این ناو یکی از پیشرفته‌ترین ناوهای هواپیمابر دنیا محسوب می‌شود و قدرت ویژه‌ای از این پس به ارتش این کشور خواهد داد.»

 

ناوگان دریایی چین

چین درسالهای اخیر بودجه نظامی خود را افزایش داده است در سال 2019 با هفت ونیم درصد افزایش بودجه نظامی چین به 177 میلیارد 490 میلیون دلار رسید. چین پیش‌تر تاکید کرده بود یکی از برنامه‌هایش تبدیل قدرت نظامی خود به یک ارتش مدرن تا سال ۲۰۳۵ میلادی است و تا ۲۰۵۰ میلادی، این کشور یکی از برترین قدرت‌های نظامی دنیا خواهد بود.

چین با داشتن 50 ناوچه بالاترین تعداد ناوچه های دریایی و دومین دارنده زیردریایی های جهان و سومین قدرت جهان در ناوشکن های دریایی است. بنابراین پکن به صورت هوشمندانه و گزینشی به دنبال افزایش قابلیتهای ارتش و نیروی دریای خود با صرف هزینه و زمان کمتر است. اواخر تیرماه  چین ازناوشکن ۱۰ هزار تنی جدید رونمایی کرد. چین با تولید این ناوشکن به دنبال پرکردن فاصله خود با آمریکا در تولید ناوشکن های پیشرفته است. به گزارش شینهوا، خبرگزاری دولتی چین: «این ناوشکن جدید مجهز به تسلیحات جدید دفاع هوایی، ضد موشکی، ضد کشتی و تسلیحات ضد زیر دریایی است.»این نسخه جدید جایگزین ناوشکن‌های کوچکتر  نوع 055 میشود. به دلیل اهمیت تسلط بر آبها در افزایش قدرت نظامی، چین تمرکز ویژه ای بر روی ارتقا و پیشرفته نمودن تسلیحات دریایی خود نموده است.

از طرف دیگر یکی از نقاط استراتژیک برای چین، دریای چین جنوبی و تنگه تایوان است که هر از گاهی ناوهای آمریکایی در این دو نقطه الگوی های نمایشی قدرت علیه چین انجام میدهند. چین این افزایش قدرت را با سرعت خیره کننده ای طی میکند. اوایل ماه اکتبر، اولین ناو 35 هزار تنی جنگی آبی -خاکی چین موسوم به Landing Helicopter Dock از یک کارخانه کشتی سازی در شانگهای رونمایی شد. این نوع کشتی به تفنگداران دریایی اجازه می دهد تا سواحل و منابع زمینی خاک دشمن را تصرف کنند. در زمینه سلاحهای الکترومغتاطیسی نیز پکن به دنبال رقابت با آمریکاست. از فوریه 2017اخباری از آزمایش ساخت اسلحه ریلی-مغناطیسی بر روی یک ناو جنگی چین ، منتشر شد. به گزارش نیو ساینتیست در صورت موفقیت این پروژه، چین اولین کشور جهان خواهد شد که توان نظامی ارتش ایالات متحده را با رقابت در فناوری‌های جدید به چالش خواهد کشید.» اسلحه ریلی-مغناطیسی قادر است گلوله را با سرعت 7800 کیلومتر در ساعت معادل 6 ماخ و با برد موثر 150 کیلومتر شلیک کند. آمریکا این پروژه را طی ده سال و با 500 میلیارد دلار سرمایه گذاری به نتیجه رساند اما چین با پیمودن مسیری میانبر در کمتر از شش سال، موفق شد نهایتا در2017 اولین نسل از این سلاح ها را روی یک کشتی جنگی سوار کند .

 

 

براساس گزارش CNBC به نقل از نهادهای اطلاعاتی آمریکا:« چین در حال کار بر روی نسل پیشرفته تر سلاحهای ریلی است که می تواند به هدف 124 مایل دور با سرعت تا 1.6 مایل در ثانیه حمله کند.»به گزراش  CNBC  چین این نسل از سلاح ها را تا زودتر از سال 2025 آماده میکند. علاوه بر سلاحهای ریلی قابل نصب بر روی کشتی ها، موشک های مافوق صوت چینی DF-17، نیز در سال 2019 در رژه ارتش چین مشاهده شد. گلوبال  تایمز در گزارش اخیر خود ازموفقیت پیکن در ترکیب چند فناوری برای ساخت موشکهای هایپرسونیک پیشرفته تر از دانگ فنک -17 خبر داد.

چین ظرفیت های اقتصادی بسیار بالایی برای به چالش کشیدن آمریکا در عرصه تجهیزات نظامی دارد.تولید ناخالص داخلی چین 14 تریلیون دلار است که دومین اقتصاد بزرگ جهان بوده و از نظر برابری قدرت خرید با میانگین 27 تریلیون دلار، جایگاهی بالاتر از آمریکا را به خود اختصاص داده است. برنامه های اقتصادی چین بسیار منظم و هماهنگ با نهادهای پولی و اقتصادی بین المللی است که چشم انداز موفقی را برای چین در عرصه نظامی نیز ترسیم می‌کند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات